๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐
๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐
Kulai, 17 Julai 2025 โ Kempen Penggunaan Lada Malaysia 2025 telah dilancarkan secara rasmi dalam satu majlis penuh meriah yang berlangsung selama empat hari, bermula dari 17 hingga 20 Julai 2025 bertempat di IOI Mall Kulai, Johor. Program ini berlangsung setiap hari dari jam 10.00 pagi hingga 6.00 petang dan mendapat sambutan menggalakkan daripada pengunjung pelbagai lapisan masyarakat.
Majlis perasmian telah disempurnakan oleh ๐ฌ๐ฎ๐ป๐ด ๐๐ฒ๐ฟ๐ต๐ผ๐ฟ๐บ๐ฎ๐ ๐๐ฎ๐๐๐ธ ๐๐ต๐ฎ๐ป ๐๐ผ๐ผ๐ป๐ด ๐๐ถ๐ป, Timbalan Menteri Perladangan dan Komoditi, menandakan komitmen kerajaan dalam memperkukuh industri lada negara serta menyokong usahawan tempatan yang berkecimpung dalam sektor komoditi berasaskan lada.
Ucapan alu-aluan telah disampaikan oleh ๐ฌ๐ฎ๐ป๐ด ๐๐ฒ๐ฟ๐ต๐ผ๐ฟ๐บ๐ฎ๐ ๐๐ฎ๐๐ผ ๐๐ป๐๐ถ ๐ก๐ด๐ฎ๐, Pengerusi Lembaga Lada Malaysia, yang menekankan kepentingan memupuk kesedaran masyarakat terhadap keunikan dan potensi lada tempatan, terutamanya lada hitam, sebagai komoditi bernilai tinggi yang mampu menjana ekonomi.
Turut sama memeriahkan majlis ialah Pengarah Pertanian Negeri Johor, ๐ง๐๐ฎ๐ป ๐๐ฎ๐ท๐ถ ๐ฌ๐ผ๐๐ฟ๐ถ ๐ฏ๐ถ๐ป ๐ ๐ผ๐ต๐ฑ, serta ๐ฌ๐ฎ๐ป๐ด ๐๐ฒ๐ฟ๐ต๐ผ๐ฟ๐บ๐ฎ๐ ๐ช๐ผ๐ป๐ด ๐๐ผ๐ฟ ๐ฌ๐ฎ๐ป๐ด Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Senai.
๐๐๐ง๐ ๐๐ง๐ฃ๐ฎ๐ซ๐๐ง ๐ค๐๐ฆ๐ฉ๐๐ง ๐ข๐ง๐ข ๐๐๐ซ๐ญ๐ฎ๐ฃ๐ฎ๐๐ง ๐ฎ๐ง๐ญ๐ฎ๐ค:
Memperkenalkan dan mempromosikan pelbagai produk berasaskan lada Malaysia kepada orang ramai.
Memberi peluang kepada pengusaha tempatan untuk memperluas pasaran mereka secara langsung kepada pengguna.
Menggalakkan penggunaan lada tempatan dalam masakan dan produk hiliran lain.
Menyokong inisiatif kerajaan dalam memperkasakan industri komoditi negara, khususnya lada hitam.
Kempen ini melibatkan 36 pempamer dari seluruh Malaysia yang mengetengahkan pelbagai produk inovatif berasaskan lada hitam, seperti rempah ratus, makanan segera, makanan kesihatan, minyak pati, dan produk kecantikan. Para pengunjung bukan sahaja berpeluang mengenali pelbagai jenis produk tempatan, malah turut diberi pendedahan tentang proses penanaman, pemprosesan serta nilai komersial lada Malaysia yang berkualiti tinggi.
Program ini juga diserikan dengan pelbagai aktiviti menarik seperti demonstrasi masakan, sesi taklimat dari Jabatan Pertanian Negeri Johor , pertandingan kahoot yang menjadikan kempen ini bukan sahaja bermaklumat malah menghiburkan.
Penganjuran program seumpama ini diyakini dapat membuka lebih banyak peluang perniagaan kepada usahawan tempatan, memperkukuhkan daya saing produk lada Malaysia di pasaran tempatan dan antarabangsa, serta meningkatkan kesedaran masyarakat terhadap kepelbagaian produk komoditi negara.
.
.
.
Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan






























![]()
